Przeniesienie usług logistycznych do innego magazynu
Sprawna logistyka powinna być efektywnym „krwioobiegiem” każdej firmy prowadzącej działalność e-commerce. Zwłaszcza, gdy zmienność rynku, oczekiwania klientów, rosnąca konkurencja wciąż stawiają nowe wymagania i zmuszają do wprowadzania coraz to nowych rozwiązań.
W przypadku niewielkiej firmy, która rozpoczyna działalność można – i w wielu przypadkach tak się dzieje – radzić sobie z logistyką samodzielnie. Do czasu… Z czasem jednak, obsługa czynności logistycznych zaczyna coraz mocniej absorbować pochłaniając przy tym coraz większe koszty. Trzeba wiedzieć, że utrzymywanie własnej infrastruktury magazynowej jest deklaracją długoterminową pochłaniającą środki i wymagającą sporego zasobu wiedzy. A co więcej, magazynowanie coraz większych ilości towaru, przy jednocześnie rosnących zamówieniach, zwykle stanowi nie lada wyzwanie. Z drugiej strony, wynajęcie dodatkowej powierzchni to nadprogramowy czas poświęcony na jej obsługę, koszty związane z ubezpieczeniem, zabezpieczeniem, zakupem odpowiedniego sprzętu i infrastruktury magazynowej, oprogramowaniem, zatrudnieniem dodatkowych pracowników, itp..
Przeniesienie obsługi logistycznej na firmę zewnętrzną
Cały ten proces można wziąć na swoje barki ponosząc odpowiedzialność za jego sprawą organizację kosztem czasu, środków, a i nierzadko zdrowia. Można też spróbować zlecić – powierzyć całą obsługę magazynową z obsługą sklepu e-commerce włącznie firmie zewnętrznej – operatorowi logistycznemu.
Podjęcie decyzji o rezygnacji z własnego magazynu nie należy do łatwych. Ale jeśli w Waszej firmie:
- Zaczyna brakować powierzchni magazynowej;
- Nie ma już czasu na obsługę zamówień;
- Sprzedaż, z wyżej wymienionych powodów, uległa stagnacji;
- Wysyłka sporej ilości zamówień staje się coraz bardziej uciążliwa i zbyt droga;
- Coraz częściej zdarzają się pomyłki, opóźnienia i błędy w dystrybucji…
…to czas najwyższy by zainteresować się dostępnymi rozwiązaniami, jakie proponują operatorzy logistyczni. Jednak, zanim zdecydujecie się na wybór odpowiedniego partnera należy najpierw przemyśleć i określić własne potrzeby, których znajomość przez operatora, może pomóc usprawnić przechowywanie i dystrybucję towarów. Operatorzy logistyczni są w stanie obsługiwać i łączyć różne branże. W sposób fachowy i rzetelny zapewniają magazynowanie produktów – również artykułów wrażliwych i wymagających szczególnych warunków przechowywania. Z operatorem logistycznym odpada wiele uciążliwych i pochłaniających czas czynności, jak: pakowanie, prowadzenie magazynu czy obsługa kurierów. Ale i także: wyszukiwanie produktów pasujących do składanych zamówień, kompletacja zamówień, zabezpieczanie produktów przy wysyłce, pakowanie, drukowanie odpowiednich etykiet i ich naklejanie. Dodatkowo, partner logistyczny, jest w stanie zarządzać płynnością dostaw do odbiorców w szczycie sezonu lub zarządzać zwrotami.
Współpraca z operatorem logistycznym
Warto wiedzieć, że zlecenie obsługi firmie zewnętrznej powinno się opierać na współpracy. Choćby dotyczącej informacji o specyfice danego produktu – zwłaszcza w przypadku towarów nietypowych – i wszelkich danych o nim, w tym specjalnych warunków przechowywania, jeśli takie występują. Dotyczy to również nieschematycznego sposobu przyjęcia towaru i towarzyszących temu czynności, drodze wydawania towaru i związanych z nim procedurami dla pracowników magazynu. Wiedza o tym, w znaczny sposób, pomoże opracować strategiczne wskaźniki efektywności, jak choćby: terminowość i płynność dostaw czy stałe uzupełnianie zapasów, ale i także pomoże w optymalizacji właściwej wyceny usług.
Operatorzy logistyczni typu: 3PL, 4PL i 5PL dysponują całą siecią partnerską, niezbędną w sprawnym i efektywnym serwisie, przy znacznie obniżonych kosztach. Współpracują z większością firm kurierskich w Polsce jak: DPD, UPS, DHL Express, InPost, FedEx, GLS, Poczta Polska, Pocztex, Raben, Geis, i wieloma innymi, z możliwością błyskawicznego – jeszcze tego samego dnia – wysłania przesyłki, zarówno w kraju jak i za granicą.
Warto przyjrzeć się usłudze fulfillmentu polegającej na przejęciu zarządzania logistyką i procesami zamówień przez firmę z zewnątrz w zakresie, której mieści się przeważnie:
- przyjmowanie dostaw zewnętrznych,
- magazynowanie towarów,
- kompletowanie, pakowanie i wysyłka,
- przyjmowanie zamówień,
- płynna obsługa zamówień w okresach wzmożonej sprzedaży (okres świąteczny),
- przygotowywanie dokumentów wysyłkowych,
- logistyka zwrotów,
- raporty sprzedaży,
- reklamacje,
- profesjonalna obsługa,
- szereg usług dodatkowych, tj. etykietowanie, tworzenie zestawów, itd.
Korzyści z zewnętrznej obsługi logistycznej
Korzyści z usługi fulfillmentu są niepomierne. Przede wszystkim oszczędność czasu, który można poświęcić na rozwój własnego biznesu, poszukiwania nowych partnerów handlowych i klientów. Również oszczędność środków, które należałoby przeznaczy na obsługę i utrzymanie własnego magazynu. A przy okazji dostęp do niemal nieograniczonego miejsca przechowywania i składowania towarów. Również możliwość uzyskania lepszych warunków handlowych z firmami kurierskimi wraz z szybką i płynną wysyłką towarów. Sprawna obsługa zamówień i niezawodność w tzw. szczytach sprzedażowych. Wreszcie, wygodne i bezproblemowe ściąganie zamówionej przez stronę pozycji z miejsca w magazynie.
Reslogistic – Dobra firma logistyczna