- Główna
- Baza wiedzy
- Opakowania w branży e-commerce
Opakowania w branży e-commerce
07.12.2023, autor: Reslogistic
Dynamiczny rozwój cyfryzacji, sprawił, iż od jakiegoś już czasu tradycyjny model handlu, do jakiego przyzwyczajona była do tej pory większość z nas, zaczął przenosić się do sieci. Od kilku lat widać wyraźny, stały i dynamiczny wzrost usług e-commerce, czyli handlu elektronicznego.
Odkąd transakcje kupna i sprzedaży stały się łatwe i dostępne dla każdego użytkownika Internetu, chętnych do tego rodzaju zakupów zaczęło lawinowo przyrastać. Klientów, ale i również oferentów (firm, placówek handlowych, sklepów), którzy w tym sposobie prowadzenia biznesu ujrzeli spory potencjał i drogę dotarcia do znacznej grupy nowych nabywców.
Dlatego nie powinno dziwić, że branża e-commerce z roku na rok odnotowuje wzrosty obrotu, a sukces wielu firm korzystających z tej możliwości, sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na działalność online. Wprawdzie e-commerce jest jeszcze stosunkowo młodą gałęzią biznesu, ale już w sposób zauważalny ulega licznym modyfikacjom, wciąż starając się dostosować do potrzeb odbiorców, ich wymagań, stale zmieniających się zachowań i wyzwań ze strony konkurencji. Konkurencja ta – choć korzystna dla klientów – od firm działających w branży e-commerce, wymaga ciągłego podnoszenia jakości swoich usług i poszukiwania nowych sposobów wyeksponowania swoich produktów i przekonywania do nich potencjalnych klientów.
Opakowania w handlu online
Jednym z elementów takiego działania jest tzw. branding, czyli budowanie wśród klientów świadomości własnej marki. Skutkiem tego działania, odbiorca nie tylko jest w stanie, w nieodległej przyszłości, rozpoznać daną markę, ale i wiązać z nią konkretne pozytywne odczucia i emocje. Jednym z zabiegów, stanowiących o wizerunku tak produktu jak i samej firmy, jest odpowiednio dobrane, estetyczne i pomysłowe opakowanie. Często z własnym logo lub nadrukiem. Nawiązując do obiegowego powiedzenia, że: „ciężko jest zrobić drugi raz pierwsze wrażenie”, opakowanie jest tym brandingowym komponentem, które o pierwszym wrażeniu klienta właśnie stanowi.
Obecnie rynek oferuje imponującą ilość wszelkich rozwiązań opakowaniowych. Ekologiczne, wytrzymałe, o przeróżnych kształtach i wielkości, eleganckie, fasonowe, z okienkiem, logo, itp. W grupie samych tylko pudełek można wymienić: pudła klapowe, dwuczęściowe, wysuwane, sklejane, wytrzymałe, pudła z tackami…
Jakie powinno być opakowanie w e-commerce
Jednakże obojętnie, na jaki rodzaj opakowania się zdecydujemy, warto wiedzieć, że prowadząc działalność e-commerce powinniśmy zadbać o opakowanie: ładne, estetyczne, czasem i pomysłowe, które stanie się naszą wizytówką, wpisującą się w pamięć kupującego. Takie, by na tym pierwszym etapie relacji z konsumentem, gustowna, fachowo wykonana paczka, z unikalnym pomysłowym wyglądem mogła zaskarbić sobie życzliwość nabywcy.
Dodatkowo, opakowania dla sklepu internetowego, oprócz niepospolitego wyglądu powinny cechować się wytrzymałością, gdyż ta ostatnia cecha zapewni bezpieczeństwo produktu w drodze do klienta. Nie zapominajmy, iż przede wszystkim, pudełka lub innego rodzaju opakowania przeznaczone dla sklepów internetowych, mają zadanie chronić wysyłany produkt przed uszkodzeniem.
Rodzaje opakowań w branży ecommerce
Najczęściej – dobrym – wyborem jest pudełko fasonowe. Wykonane z tektury, cechujące się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Łatwo się składa, a do złożenia i zamknięcia nie wymaga taśmy klejącej. Jego podwójne ścianki boczne sprawiają, że pudełko fasonowe jest wytrzymałe i bardziej odporne na transport niż inne rodzaje opakowań z tektury. Może być wielokrotnie wykorzystywane. Dlatego przy okazji, warto zamieścić wewnątrz opakowania krótką ulotkę z instrukcją, co można zrobić z takim kartonem, by go nie wyrzucać. W ten sposób można zaistnieć w świadomości klienta, jako marka dbająca o środowisko.
Pozostając przy ochronie środowiska, kolejnym rodzajem opakowań są opakowania stricte z linii Eko. Cechują się brakiem dodatkowych warstw papieru oraz szkodliwych dla środowiska barwników, co czyni je produktem w pełni ekologicznym. Opakowania tego rodzaju powinny zawierać jak najmniej plastiku i innych tworzyw sztucznych. Wreszcie, opakowania Eko, powinny być dopasowane rozmiarem do produktu, tak by nie zawierały zbyt dużej ilości powietrza i zbędnych wypełniaczy.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie pudełek z okienkiem. Atrakcyjne wizualnie, funkcjonalne i estetyczne zarazem. Pozwalają od razu, bez odpakowania i jeszcze przy kurierze, na wgląd i wstępną ocenę produktu. Popularnością cieszą się opakowania z projektami graficznymi, jak: proste druki, grafiki, logo, które wcale nie muszą być wymyślne i skomplikowane. Dzięki nadrukom, zamieszczonym na pudełkach, w prosty sposób można rozreklamować własną firmę.
Jeszcze inną, bardziej zaawansowaną formą, opakowań są tzw. opakowania spersonalizowane. Lepszej jakości karton lub folia, ciekawy kształt i design zwykle powodują, że klient nie wyrzuca takiego opakowania, a pozostawia go i wykorzystuje do różnych innych celów – choćby jako pudełko biurowe. Dodatkowo, spośród wielu innych przesyłek, właśnie ta z opakowaniem spersonalizowanym, najczęściej będzie widoczna, zapadając w pamięć, często stając się i symbolem.
Wybór opakowania dla branży e-commerce
Wybór rodzaju opakowania jest tematem znacznie wykraczającym poza ramy niniejszego opracowania i zależy od wielu czynników, jak choćby: rodzaju produktu, jego wielkości, ciężaru, przeznaczenia, możliwości finansowych firmy i wielu innych. Jeśli na przykład korzystamy z usługi fulfillmentu operatora zewnętrznego, warto mieć także na uwadze parametry opakowań i materiał opakowań, gdyż oprócz walorów estetycznych z pewnością docenianych przez klienta – mają one bezpośredni wpływ na późniejsze koszty magazynowania i transportu.
Nieprzemyślane, zbyt duże, a puste w środku przestrzenie w opakowaniu, mogą spowodować uszkodzenie produktu i z pewnością nie sprzyjają wspomnianym wyżej zachowaniom proekologicznym.
W branży e-commerce liczy się pomysł. Niemal ¾ klientów wiąże pozytywne odczucia z estetyką otrzymanej przesyłki. Zatem zanim zdecydujemy się na wybór konkretnego opakowania dla własnego produktu, warto wcześniej przyjrzeć się rynkowym ofertom opakowań i zdecydować się na współpracę z profesjonalnym producentem, którego opakowania będą po prostu trwałe, pomysłowe i estetyczne, tak by prezentowana przez Was marka została dobrze odebrana i możliwie jak najdłużej zapamiętana. A to z pewnością zaprocentuje.
Aby rozważać atrakcyjność ofert od operatorów logistycznych, istotne jest zrozumienie własnych kosztów. Jeżeli jesteśmy ich świadomi, zarówno tych wysokich, czy tych za niskich to możemy przeliczyć, ile powinniśmy płacić za obsługę magazynowo logistyczną.
W jaki sposób fulfillment pomaga zwiększać rentowność sklepu internetowego?
Czy wybrać własny magazyn eCommerce, czy jednak usługę fulfillment?