Dynamiczny rozwój cyfryzacji, sprawił, iż od jakiegoś już czasu tradycyjny model handlu, do jakiego przyzwyczajona była do tej pory większość z nas, zaczął przenosić się do sieci. Od kilku lat widać wyraźny, stały i dynamiczny wzrost usług e-commerce, czyli handlu elektronicznego.

Odkąd transakcje kupna i sprzedaży stały się łatwe i dostępne dla każdego użytkownika Internetu, chętnych do tego rodzaju zakupów zaczęło lawinowo przyrastać. Klientów, ale i również oferentów (firm, placówek handlowych, sklepów), którzy w tym sposobie prowadzenia biznesu ujrzeli spory potencjał i drogę dotarcia do znacznej grupy nowych nabywców.

Dlatego nie powinno dziwić, że branża e-commerce z roku na rok odnotowuje wzrosty obrotu, a sukces wielu firm korzystających z tej możliwości, sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na działalność online. Wprawdzie e-commerce jest jeszcze stosunkowo młodą gałęzią biznesu, ale już w sposób zauważalny ulega licznym modyfikacjom, wciąż starając się dostosować do potrzeb odbiorców, ich wymagań, stale zmieniających się zachowań i wyzwań ze strony konkurencji. Konkurencja ta – choć korzystna dla klientów – od firm działających w branży e-commerce, wymaga ciągłego podnoszenia jakości swoich usług i poszukiwania nowych sposobów wyeksponowania swoich produktów i przekonywania do nich potencjalnych klientów.

Opakowania w handlu online

Jednym z elementów takiego działania jest tzw. branding, czyli budowanie wśród klientów świadomości własnej marki. Skutkiem tego działania, odbiorca nie tylko jest w stanie, w nieodległej przyszłości, rozpoznać daną markę, ale i wiązać z nią konkretne pozytywne odczucia i emocje. Jednym z zabiegów, stanowiących o wizerunku tak produktu jak i samej firmy, jest odpowiednio dobrane, estetyczne i pomysłowe opakowanie. Często z własnym logo lub nadrukiem. Nawiązując do obiegowego powiedzenia, że: „ciężko jest zrobić drugi raz pierwsze wrażenie”, opakowanie jest tym brandingowym komponentem, które o pierwszym wrażeniu klienta właśnie stanowi.

Obecnie rynek oferuje imponującą ilość wszelkich rozwiązań opakowaniowych. Ekologiczne, wytrzymałe, o przeróżnych kształtach i wielkości, eleganckie, fasonowe, z okienkiem, logo, itp. W grupie samych tylko pudełek można wymienić: pudła klapowe, dwuczęściowe, wysuwane, sklejane, wytrzymałe, pudła z tackami…

Jakie powinno być opakowanie w e-commerce

Jednakże obojętnie, na jaki rodzaj opakowania się zdecydujemy, warto wiedzieć, że prowadząc działalność e-commerce powinniśmy zadbać o opakowanie: ładne, estetyczne, czasem i pomysłowe, które stanie się naszą wizytówką, wpisującą się w pamięć kupującego. Takie, by na tym pierwszym etapie relacji z konsumentem, gustowna, fachowo wykonana paczka, z unikalnym pomysłowym wyglądem mogła zaskarbić sobie życzliwość nabywcy.

Dodatkowo, opakowania dla sklepu internetowego, oprócz niepospolitego wyglądu powinny cechować się wytrzymałością, gdyż ta ostatnia cecha zapewni bezpieczeństwo produktu w drodze do klienta. Nie zapominajmy, iż przede wszystkim, pudełka lub innego rodzaju opakowania przeznaczone dla sklepów internetowych, mają zadanie chronić wysyłany produkt przed uszkodzeniem.

Rodzaje opakowań w branży ecommerce

Najczęściej – dobrym – wyborem jest pudełko fasonowe. Wykonane z tektury, cechujące się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Łatwo się składa, a do złożenia i zamknięcia nie wymaga taśmy klejącej. Jego podwójne ścianki boczne sprawiają, że pudełko fasonowe jest wytrzymałe i bardziej odporne na transport niż inne rodzaje opakowań z tektury. Może być wielokrotnie wykorzystywane. Dlatego przy okazji, warto zamieścić wewnątrz opakowania krótką ulotkę z instrukcją, co można zrobić z takim kartonem, by go nie wyrzucać. W ten sposób można zaistnieć w świadomości klienta, jako marka dbająca o środowisko.

Pozostając przy ochronie środowiska, kolejnym rodzajem opakowań są opakowania stricte z linii Eko. Cechują się brakiem dodatkowych warstw papieru oraz szkodliwych dla środowiska barwników, co czyni je produktem w pełni ekologicznym. Opakowania tego rodzaju powinny zawierać jak najmniej plastiku i innych tworzyw sztucznych. Wreszcie, opakowania Eko, powinny być dopasowane rozmiarem do produktu, tak by nie zawierały zbyt dużej ilości powietrza i zbędnych wypełniaczy.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie pudełek z okienkiem. Atrakcyjne wizualnie, funkcjonalne i estetyczne zarazem. Pozwalają od razu, bez odpakowania i jeszcze przy kurierze, na wgląd i wstępną ocenę produktu. Popularnością cieszą się opakowania z projektami graficznymi, jak: proste druki, grafiki, logo, które wcale nie muszą być wymyślne i skomplikowane. Dzięki nadrukom, zamieszczonym na pudełkach, w prosty sposób można rozreklamować własną firmę.

Jeszcze inną, bardziej zaawansowaną formą, opakowań są tzw. opakowania spersonalizowane. Lepszej jakości karton lub folia, ciekawy kształt i design zwykle powodują, że klient nie wyrzuca takiego opakowania, a pozostawia go i wykorzystuje do różnych innych celów – choćby jako pudełko biurowe. Dodatkowo, spośród wielu innych przesyłek, właśnie ta z opakowaniem spersonalizowanym, najczęściej będzie widoczna, zapadając w pamięć, często stając się i symbolem.

Wybór opakowania dla branży e-commerce

Wybór rodzaju opakowania jest tematem znacznie wykraczającym poza ramy niniejszego opracowania i zależy od wielu czynników, jak choćby: rodzaju produktu, jego wielkości, ciężaru, przeznaczenia, możliwości finansowych firmy i wielu innych. Jeśli na przykład korzystamy z usługi fulfillmentu operatora zewnętrznego, warto mieć także na uwadze parametry opakowań i materiał opakowań, gdyż oprócz walorów estetycznych z pewnością docenianych przez klienta – mają one bezpośredni wpływ na późniejsze koszty magazynowania i transportu.

Nieprzemyślane, zbyt duże, a puste w środku przestrzenie w opakowaniu, mogą spowodować uszkodzenie produktu i z pewnością nie sprzyjają wspomnianym wyżej zachowaniom proekologicznym.

W branży e-commerce liczy się pomysł. Niemal ¾ klientów wiąże pozytywne odczucia z estetyką otrzymanej przesyłki. Zatem zanim zdecydujemy się na wybór konkretnego opakowania dla własnego produktu, warto wcześniej przyjrzeć się rynkowym ofertom opakowań i zdecydować się na współpracę z profesjonalnym producentem, którego opakowania będą po prostu trwałe, pomysłowe i estetyczne, tak by prezentowana przez Was marka została dobrze odebrana i możliwie jak najdłużej zapamiętana. A to z pewnością zaprocentuje.