Sprawna logistyka powinna być efektywnym „krwioobiegiem” każdej firmy prowadzącej działalność e-commerce. Zwłaszcza, gdy zmienność rynku, oczekiwania klientów, rosnąca konkurencja wciąż stawiają nowe wymagania i zmuszają do wprowadzania coraz to nowych rozwiązań.

Cały ten proces można wziąć na swoje barki ponosząc odpowiedzialność za jego sprawą organizację kosztem czasu, środków, a i nierzadko zdrowia. Można też spróbować zlecić – powierzyć całą obsługę magazynową z obsługą sklepu e-commerce włącznie firmie zewnętrznej – operatorowi logistycznemu.

Podjęcie decyzji o rezygnacji z własnego magazynu nie należy do łatwych. Ale jeśli w Waszej firmie:

  • Zaczyna brakować powierzchni magazynowej;

  • Nie ma już czasu na obsługę zamówień;

  • Sprzedaż, z wyżej wymienionych powodów, uległa stagnacji;

  • Wysyłka sporej ilości zamówień staje się coraz bardziej uciążliwa i zbyt droga;

  • Coraz częściej zdarzają się pomyłki, opóźnienia i błędy w dystrybucji…

…to czas najwyższy by zainteresować się dostępnymi rozwiązaniami, jakie proponują operatorzy logistyczni. Jednak, zanim zdecydujecie się na wybór odpowiedniego partnera należy najpierw przemyśleć i określić własne potrzeby, których znajomość przez operatora, może pomóc usprawnić przechowywanie i dystrybucję towarów. Operatorzy logistyczni są w stanie obsługiwać i łączyć różne branże. W sposób fachowy i rzetelny zapewniają magazynowanie produktów – również artykułów wrażliwych i wymagających szczególnych warunków przechowywania. Z operatorem logistycznym odpada wiele uciążliwych i pochłaniających czas czynności, jak: pakowanie, prowadzenie magazynu czy obsługa kurierów. Ale i także: wyszukiwanie produktów pasujących do składanych zamówień, kompletacja zamówień, zabezpieczanie produktów przy wysyłce, pakowanie, drukowanie odpowiednich etykiet i ich naklejanie. Dodatkowo, partner logistyczny, jest w stanie zarządzać płynnością dostaw do odbiorców w szczycie sezonu lub zarządzać zwrotami.

Współpraca z operatorem logistycznym

Warto wiedzieć, że zlecenie obsługi firmie zewnętrznej powinno się opierać na współpracy. Choćby dotyczącej informacji o specyfice danego produktu – zwłaszcza w przypadku towarów nietypowych – i wszelkich danych o nim, w tym specjalnych warunków przechowywania, jeśli takie występują. Dotyczy to również nieschematycznego sposobu przyjęcia towaru i towarzyszących temu czynności, drodze wydawania towaru i związanych z nim procedurami dla pracowników magazynu. Wiedza o tym, w znaczny sposób, pomoże opracować strategiczne wskaźniki efektywności, jak choćby: terminowość i płynność dostaw czy stałe uzupełnianie zapasów, ale i także pomoże w optymalizacji właściwej wyceny usług.W przypadku niewielkiej firmy, która rozpoczyna działalność można – i w wielu przypadkach tak się dzieje – radzić sobie z logistyką samodzielnie. Do czasu… Z czasem jednak, obsługa czynności logistycznych zaczyna coraz mocniej absorbować pochłaniając przy tym coraz większe koszty. Trzeba wiedzieć, że utrzymywanie własnej infrastruktury magazynowej jest deklaracją długoterminową pochłaniającą środki i wymagającą sporego zasobu wiedzy. A co więcej, magazynowanie coraz większych ilości towaru, przy jednocześnie rosnących zamówieniach, zwykle stanowi nie lada wyzwanie. Z drugiej strony, wynajęcie dodatkowej powierzchni to nadprogramowy czas poświęcony na jej obsługę, koszty związane z ubezpieczeniem, zabezpieczeniem, zakupem odpowiedniego sprzętu i infrastruktury magazynowej, oprogramowaniem, zatrudnieniem dodatkowych pracowników, itp.